Maratonská etapa za námi a byly to opět pro nás nervy a pro závodníky očistec
Nejenže dvoudenní etapa zamíchala pořadím, ale auta opět dostala zabrat
První den maratonské etapy rozhodly především pneumatiky. Dle očekávání se kategorie kamionů odehrávala především v režii Aleše Lopraise a Martina Macíka. Opět od prvních kilometrů si tihle dva rivalové nenechali nic líbit a hnali svá auta na limitu možností.
Bohužel jejich souboj rozhodli pneumatiky. Aleš s posádnou museli pneumatiku měnit hned 3x a tak první část etapy dokončili se ztrátou 40 minut na prvního Martina Macíka.
Můžete se snažit sebevíc, sebevíc sledovat cestu a volit co nejlepší stopu, ale pneumatiky jsou i tak neustále v ohrožení a brutálně se na nich projevuje opotřebení. Však si vemte, auto má skoro 9 tun, výkon hypersportu, všechna 4 kola v neustálém záběru, většinu cesty se auto smýká ze strany na stranu a tak na pneumatiky působí nejen obrovské síly, ale pneumatiky se i velmi zahřívají a tím pádem se stávají náchylnější k defektu a nebo se i dokáže běhoun oddělit od kostry pneumatiky.
S tímto samozřejmě bojují všichni závodníci, ale jakmile jedete na špičce, můžete se tak akorát modlit, aby to pneumatiky vydržely a je to tak nějak vabank, buď to vyjde nebo nevyjde. Na maratonské etapě si Aleš vytáhnul černého Petra a s pneumatikama to bohužel nevyšlo.
Na druhou stranu, 3 výměny pneumatik, z toho vzniklá ztráta 40 minut, to je něco neskutečného, když si uvědomíme, že kluci pneumatiky měněj v písku a v terénu a přitom kolo váží více než 100kg.....
Tak naschvál, jak dlouho vám trvá výměna kola na Vašem osobním autě? Dle nás, každý, kdo je schopný vyměnit kolo na osobáku cca za 10 až 15 minut se může považovat za šikovného.
Alešově posádce vychází průměrný čas na výměnu jednoho kola na cca 13 minut, ale to je čas včetně vysednutí z kabiny, sundání rezervy a zpětné uložení defektního kola. Závodníci totiž po sobě nemohu na trati zanechat vůbec žádný nepořádek. Jak do etapy odstartují, tak musí do cíle i dojet. Znamená to, že každé kolo, ať je píchlé, prořízlé nebo roztrhané musejí naložit a odvézt, takže té práce s výměnou kola je mnohem víc než se zdá.
Co vlastně tyto trable znamenaly pro Aleše a jeho posádku???? Do etapy si vezli 3 rezervní kola, tím pádem je všechny vyčerpaly už v první části maratonské etapy takže druhá polovina byla opravdový adrenalin
Druhá část maratonské etapy probíhala dobře až do 320. kilometru, kde musel Aleš zastavit a rozjel se až po té, kdy u něho zastavil litevec Zala. Co se přesně stalo zatím nevíme, ale jisté je to, Aleš se znovu rozjel a Zala zůstal stát.
Maratonskou etapu tak Aleš dokončil se ztrátou jedné a půl hodiny a v celkovém pořadí se tak propadl na 3. místo, či-li průběžně první je Martin Macík, druhý je Mitchel Van Den Brink a Aleš Loprais je 3.
Zítra čeká závodníky zasloužený volný den, naopak mechanici mají celý den na to, aby na autech odstranili pokud možno všechny šrámy, co vznikly v průběhu prvního týdne a my se budeme těšit na druhý závodní týden