3. Den v Sudské Arábii a vlastně první den skutečného Dakaru
Dnes skončila aklimatizace, prohlížení památek nebo kochání se divy, které vytvořila matka příroda
Auta vyjela na startovní rampu, žíly se napumpovaly adrenalinem a čekají nás tisíce ostrých kilometrů - duny, kamení, vyschlá řečiště, ale závodníky mohou překvapit i přívalové deště, bláto a teploty okolo nuly ve výše položených oblastech
Co nám tedy letošní Dakar nabízí a co o něm víme?
Start viděli závodníci dnes, tedy 3.1.2025 a cílový prapor uvidí 17.1.2025
Krom dnešního prologu závodníky čeka 12 etap
3. a 4. etapa jsou tzv. maratonské etapy - závodníci nocují v poušti a nemají asistenci týmu - závodníci jsou odkázáni jen sami na sebe
po 5. etapě čeká závodníky 1 volný den
Dakar 2025 odstartoval ve městě Biša a cíl je čeká v Šubajtá
Celková délka závodu včetně přejezdů je přes 7.700 km a z toho více než 5.100 km jsou ostré kilometry na rychlostních zkouškách
Dakar je jeden z tradičních závodů, kterého se češi účastní již od samých počátků, prvním českým závodníkem na Dakaru byl "motorkář" Miroslav Kubíček, který se na start postavil již v roce 1983 (Dakar poprvé startoval v roce 1978), bohužel o p. Kubíčkovi se tehdy nesmělo psát, protože v roce 1968 emigroval a v době svého startu žil ve Švýcarsku. Dle optiky tehdejšího režimu tedy první posádka, která se postavila na start byla v roce 1985 posádka jedoucí s Liazkou a tvořili ji Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl.
Tatrovky se připojily hned v roce 1986, tehdy si svoji premiéru odbyly ještě "šestikolky" a legendární čtyřkolky odstartovaly až následující rok, tedy v roce 1987
Mimochodem při své premiéře Tatrovky a vlastně posádky Tatrovek celému světu ukázali, jaké chytré hlavičky jsou češi. Tenkrát spousta aut zapadla v jednom rozbahněném řečišti, češi, místo aby se chopili lopat začali odšroubovávat matky držící kola a nikdo nechápal důvod. Důvod tohoto počínání češi vyložili z korby - legendární ŠLAPADLA - díky nim se Tatrovky nejen celkem rychle vyprostily, ale pomohli spoustě soupeřů
První zásadní zápis do kroniky umístění napsala Liazka - v roce 1987 - Liazka se startovním číslem 614 vybojovala mezi kamiony 3. místo v kategorii sériových kamionů obsadila 1. místo
Na tento úspěch v roce 1988 navázal legendární Monsieur Dakar - karel Loprais
Svoji přezdívku si Karel Loprais opravdu zasloužil, vždyť na stupních vítězů stál 11 x, z toho v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001 slavil vítězství, v letech 1987, 1996, 2000 a 2002 dojel na 2. místě a v roce 1993 dojel 3.
To jsou úspěchy, které za sebou nemá nikdo jiný za celou historii Dakaru, Karel Loprais se stal legendou a ikdyž má několik nástupců, kteří hrdě reprezentují Českou Republiku a nesou jeho odkaz dál, tak nikdo zatím nenechal na Dakaru takovou stopu jako Monsineur Dakar
Když Karel Loprais vyhrál svůj první Dakar, bylo mně 7 let, pamatuju si, že snad následující rok nebo nedlouho po tom vyšla knížka o Dakaru a já ji dostal k vánocům, četl jsem ji mnohokrát, byla v ní spousta úžasných fotek a hlavně autentické zážitky našich závodníků, i Karla Lopraise. Knížku mám do dnes v knihovně a mnohokrát jsem se k ní vráti, vlastně teď, když píšu tenhle článek mám chuť si tu knížku zase vzít a prolistovat ji.
Nikdy by mě nenapadlo, že o více než 30 let později budu mít to štěstí, že budu nejen znát Aleše Lopraise, ale že o něm budu psát a sledovat jeho cestu za vysněným vítězstvím.
No a co tedy dneska čekalo závodníky na Dakaru 2025?
"Pouhých" 29 kilometrů okolo města Biša
Dnes nešlo o to jet "na krev", prolog je především o taktice, není dobré být první, ale také nebýt moc vzadu
Ano, být první na prologu je tak trochu Pyrrhovo vítězství a toho si jsou závodníci vědomí. Ono totiž vítěz startuje do následné etapy první a ostatním čistí trať, no a ti pomalí naopak nevidí na cestu pro spoustu prachu, takže dnešek byl hlavně o zkušenostech, dobrém odhadu a taktice - Aleš Loprais dnes dojel 6., což je ideální místo pro zítřejší start
Aleši, držíme pěsti